Alkoholfritt øl er i dag den raskest voksende øl-kategorien på markedet, både globalt og i Norge. I 2020 vokste alkoholfritt øl med 14 % i Norge.

NOEN FAKTA OM ALKOHOLFRITT ØL
Det første alkoholfrie ølet i Norge ble lansert i 1972. Noen husker sikkert det klingende navnet Zero, og selv om brygget slett ikke smakte godt (for å være ærlig..), oppnådde det å kapre 0,2 prosent av ølmarkedet med et salg på 375.000 liter på årsbasis.

Øl er et levende produkt, og derfor er det tillatt med et avvik på +/- 0,5 prosent i forhold til den alkoholprosenten varen er merket med. Alkoholprosenten skal under ingen omstendigheter overstige den øvre grensen for alkoholfritt øl som er 0,7 prosent.

Mens grensen for alkoholfritt øl er 0,7 prosent, er den for lettøl 2,7 prosent og for pils i dagligvarehandelen 4,7 prosent. Disse grensene er absolutte.  En må ikke blande sammen alkoholfritt øl og lettøl, som er to ulike ølkategorier, med ulik alkoholstyrke.

For å oppnå 0,2 i promille må du drikke sju flasker alkoholfritt øl på styrten. Deretter må du fortette å helle innpå en flaske hvert 12. minutt for å opprettholde promillen. De færreste av oss drikker på denne måten…

Både ferskt brød og kefirmelk kan inneholde nesten like mye alkohol som alkoholfritt øl.

BRYGGING AV ALKOHOLFRITT ØL
Det er i hovedsak to måter å brygge alkoholfritt øl på. Den ene er å fjerne alkohol etter at ølet er brygget, den andre er avbrutt gjæring.

Avbrutt gjæring betyr at ølet brygges akkurat som alle andre typer øl. Det brukes vann, malt og humle, samt den samme gjæren som brukes i alkoholholdig øl. Når alkoholnivået nærmer seg 0,7 volumprosent, kjøles ølet raskt ned og det som er igjen av gjær fjernes. Da bevares den gode ølsmaken.

De tekniske utfordringene med å lage alkoholfritt øl har vært en barriere, særlig for de mindre bryggeriene. De siste årene har det imidlertid kommet nye teknikker som gjør prosessen enklere. Etter hvert som markedet har blitt moden for mer smaksintense ølstiler, kan man nå lage alkoholfrie varianter som f.eks. IPA, hveteøl, juleøl og stout. I dag kan man velge mellom stadig større utvalg av alkoholfrie øl "som smaker øl".

FÅ KALORIER
Med bare 24 kalorier per 100 gram har alkoholfritt øl mindre enn halvparten så mange kalorier som fruktjuice. Det slår til og med skummet melk, som inneholder 33 kalorier. Som alt annet øl er vann hovedingrediensen også i alkoholfritt øl, og det hjelper å opprettholde væskebalansen. Alkoholfritt øl det inneholder også karbohydrater, sodium, vitaminer og mineraler som alle spiller en rolle når du har behov for å fylle på med energi.

REKLAMEFORBUD
Norske produsenter som i dag selger alkoholholdig øl har ikke lov å markedsføre det alkoholfrie alternativet sitt. Bryggeriene må kalle det alkoholfrie ølet sitt for noe annet enn øl om de skal reklamere. Derfor er det bare Munkholm og Clausthaler som kan reklamere for alkoholfritt øl. Mens f.eks. Ægir Minus, Aas Uten – og Ringnes vørterøl stadig er forbudt å reklamere for.

Både helsefagmiljøer og helsepolitikere vil gjerne flytte alkoholforbruket nedover til alkoholsvake produkter, og heier særlig på utviklingen av alkoholfrie alternativer. Politisk er det derfor et stort paradoks at regelverket gjør det umulig å forsterke utviklingen gjennom markedsføring av nettopp de alkoholfrie alternativene. Det er nemlig kun de aller største produsentene som har økonomiske muskler sterke nok til å bygge opp parallelle brands der de markedsfører alkoholfritt øl som et eget merkenavn.

(Kilder: HansaBorg, Ringnes, Lokalbrygg)