Energidrikker er alkoholfrie drikker med en oppkvikkende effekt. De inneholder vanligvis ingredienser som koffein, taurin, vitaminer og karbohydrater og er fremstilt for å motvirke trøtthet i forbindelse med mentale eller fysiske anstrengelser.

Navnet "energidrikk" brukes fordi drikken gjør deg våken og opplagt, ikke fordi drikkene inneholder mer energi fra sukker enn andre leskedrikker. Mange energidrikker er faktisk sukkerfrie, og salget av sukkerfrie varianter har over flere år økt raskere enn sukkerholdige. 

Hvor mye koffein inneholder energidrikker?

Det er litt mindre koffein per desiliter drikke i energidrikker enn i vanlig filterkaffe. Vanligvis inneholder energidrikk 32 mg koffein per dl drikke, mens kaffe har 40 mg. En standard boks på 2,5 dl inneholder da 80 mg koffein, omtrent den samme mengden som en kaffekopp på 2 dl. En halvliter cola inneholder til sammenligning 50 mg koffein.

Vi får koffein fra en rekke ulike kilder - både mat, drikke og faktisk også kosmetikk. Det er det totale koffeininntaket fra alle kildene som teller. Fagmyndighetene fastslo nylig at kaffe var den viktigste kilden til koffein for voksne, sjokolademelk/kakao var den viktigste kilden til koffein for barn og te var den største koffeinkilden for ungdom.

Her kan du lese mer om koffein, hvor mye koffein som er i ulike typer mat og drikkevarer, og lære om hvor mye koffein vi tåler.


Er det mye sukker i energidrikk?

Noen typer energidrikk inneholder sukker mens andre ikke gjør det. De sukkerholdige variantene har vanligvis like mye sukker som brus. 

Høyt sukkerinntak kan føre til fedme, andre livsstilssykdommer og påvirke helsen i negativ forstand, uavhengig av kilden. Det er derfor viktig å holde det totale sukkerinntaket nede og være fysisk aktiv for å fremme god helse. 

De sukkerfrie variantene har opplevd en kjempevekst de siste årene. Hvis du ikke liker kaffe, men vil ha den samme oppkvikkende effekten uten sukker, så kan sukkerfrie energidrikker være et godt alternativ.

Er energidrikk farlig for helsen?

Energidrikk er ikke helseskadelig. Ingrediensene i energidrikker er trygge å konsumere, og det er helt trygt å drikke energidrikk så lenge du utviser moderasjon. Som med alt annet vi spiser og drikker (og i grunn gjelder det vel det meste i livet) så er "alt med måte" en god leveregel.

For høyt inntak av ulike stoffer kan påvirke helsen. Vitenskapskomiteen for mattrygghet og miljø (VKM) fastslo i en faglig gjennomgang i 2018 at det høyst sannsynlig bare er effekten av koffein i energidrikk som kan ha negative helseeffekter, dersom man drikker mye. Komiteen påpekte i en vurdering våren 2021 at "litt av og til" ikke er forbundet med negative helseeffekter.

VKM sier det med dagens forbruksmønster ikke er sannsynlig at hverken den samlede vanlige eksponeringen eller høy koffeineksponering innebærer helserisiko for barn og unge. 

Likevel: Små kropper påvirkes sterkere av koffein. Den oppkvikkende effekten fra koffeinet kan gjøre det vanskeligere å sovne og sove godt. Får du i deg mye koffein på kort tid kan det føre til negative helseeffekter. Etter som energidrikker inneholder koffein bør ikke barn drikke det, og ungdom bør utvise ekstra moderasjon. Selv om produktene i seg selv er trygge også for gravide og ammende, anbefaler produsentene heller ikke at disse gruppene drikker energidrikk. 

Her kan du lese mer om koffein.