Pepsi-Cola ble først solgt under navnet  Brad’s Drink (etter apptekeren og bartenderen Caled Bradham, som fant den opp). Navnet ble endret  til Pepsi-Cola, og i 1906 ble den første Pepsi-Cola logoen registrert.

Pepsi var den første annonsør som lanserte en radiojingle. Det skjedde i 1939, og jinglen ble en jukeboxhit, og ti års gjentatt airplay gjorde folk i stand til å huske teksten selv 50 år etter.

Pepsi-Cola tilbød seg selv diskret til Coca-Cola i 1933. Tilbudet ble avslått ut fra en vurdering at Pepsi allikevel var døden nær.

I 1943 bestemte Pepsi-Cola at rødt, hvitt og blått skulle være deres farger. En av grunnene var at man ville vise sin kjærlighet til fedrelandet under krigen.

I 50-årene ble Pepsi markedsført som en overklasse- og festdrikk under slagordet ”Be sociable”, mens i 60-årene fokuserte på en yngre målgruppe med slagordet ”Come alive! You’re the Pepsi generation” og ”Now it’s Pepsi for those who think young” og senere ”The choice of a new generation”.

Den første light-cola noensinne, Diet Pepsi, ble lansert i 1964.

I 1956 kom Pepsi cola for første gang til Norge, da Nora fikk i oppdrag å tappe den unike oppskriften på flasker til brustørste nordmenn. Fra 1980 ble Pepsi tappet av mange bryggerier, blant annet Hamar, Lillehammer og Oscar Sylte.

Som fuglen Fønix har Pepsi-Cola reist seg fra asken: Både i 1923 og 1931 gikk de konkurs. I 2000 var konsernets samlede overskudd på mer enn 30 mrd. kr.

Pepsi har lang erfaring med å bruke kjente personer i sin markedsføring. Allerede i 1908 fortalte racerkjørerern Barney Oldfield om fordelene ved å drikke Pepsi. Merkevaren Pepsi har alltid vært sterkt knyttet til musikk, og har sponset historiens største musikere fra 80-tallet og frem til i dag. 

I 1977 vippet Pepsi-Cola Coca-Cola av tronen og ble den mest solgte cola i amerikanske supermarkeder.